• Daniel N

האם כדאי ללמוד מחול בגיל צעיר?

בס"ד

הכל יודעים כי פעילות גופנית חשובה לבריאות. כבר כתב הרמב"ם: "כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה ואינו שבע, אין חולי בא עליו וכוחו מתחזק" והוסיף "וכל מי שהוא יושב לבטח ואינו מתעמל, אפילו אכל מאכלים טובים... כל ימיו יהיו מכאובים וכוחו תשש" .


אם בעבר הייתה הפעילות הגופנית כורח המציאות בחיי היומיום בהכנת המזון, בעבודת האדמה ובציד בעלי חיים למאכל, הרי שכיום בעידן המודרני עולה חשיבות הפעילות הגופנית כמגנה עלינו מפני הקלות שבהשגת המזון, התזונה הלקויה ואורח החיים הבלתי פעיל.

כיום אנו מבינים כי מחלות רבות של הגיל המבוגר מקורן דווקא באורח חיינו בגיל הצעיר. לכן לפעילות גופנית בגיל הצעיר חשיבות רבה בטיפול ומניעת מחלות. המחול מהווה פעילות גופנית המשלבת מאמץ פיזי מתון תוך כדי פעילות חווייתית.


בניגוד למה שנהוג היה לחשוב בעבר, פעילות גופנית אצל ילדים אינה משחק בלבד ויש לה חשיבות רבה בכמה מישורים:

מבחינה בריאותית - פיתוח יציבה נכונה, חיזוק שרירי השלד ושאר הגוף, בניית מסת עצם וכד'. צפיפות העצם הולכת ועולה בשנות החיים הראשונות ומגיעה לשיא בעשור השני והשלישי לחיינו. לאחר מכן צפיפות העצם פוחתת עם השנים.



חוסר פעילות גופנית ואורח חיים יושבני המצוי לצערינו אצל ילדים רבים מובילים להשמנה, כך שזו הפכה למחלת הילדים הנפוצה ביותר בעולם המערבי. העלייה במשקל מפתחת עמידות לאינסולין, כך שמתבגרים רבים הופכים לסוכרתיים, בשונה מהעבר, שזו היתה מחלה נפוצה בגיל המבוגר יותר.

חוסר פעילות וחוסר תנועה גורמים לילדים רבים לפתח שומנים בדם, רמות כולסטרול גבוהות, מה שמוביל גם במקרים רבים ליתר לחץ דם ולטרשת עורקים. ישנה המלצה גורפת של מומחים לבריאות הילד לילדים בעלי נטיה להשמנה, לעסוק בפעילות גופנית כדי למנוע את סיבוכי ההשמנה. ע"י השתתפות בחוג מחול, הילדה מבצע תרגילי התעמלות בלי לשים לב ומתוך הנאה צרופה.


לילד אשר מגיע לכיתה א, עם עודף משקל משמעותי סיכוי של למעלה מ50% להפוך למבוגר שמן. מנתונים אלו אין ספק שיש להתחיל בשינוי הרגלי חיים כבר מגיל צעיר. יש להקדיש תשומת לב מרבית להעדר פעילות גופנית והשלכותיה, ולהשקיע משאבים רבים בחינוך להגברת הפעילות הגופנית והתזונה הנכונה כבר בגיל הילדות המוקדמת. לכן קיימת המלצה להתחיל בשיעורי טרום מחול כבר בגיל גן חובה / כתה א.

קיימות עדויות כי הגברת הפעילות הגופנית בילדים היא בעלת אפקט מקדם בריאות ומונע מחלות. חשיפת ילדים ללימודי מחול מגיל צעיר, עשויה להעניק לילדינו חיים בריאים יותר, ולהפכם למבוגרים אנרגטיים וחיוניים יותר.


מעבר להיבט הבריאותי, פעילות גופנית כמו מחול תורמת להתפתחות נפשית וחברתית של הילד. מתפתח שיפור משמעותי בהערכה העצמית ובבטחון העצמי. ריקודים הם מטבעם חברתיים. הם כוללים תנועה יחדיו, בסנכרון ובאמפתיה, עם מגע פיזי ישיר. כך ששיעורי מחול קבוצתיים עשויים ליצור חברויות, לקדם מעורבות חברתית, לשפר את היכולת לעבוד בשיתוף פעולה, ולסייע בהקניית משמעת ומחוייבות הדדית.


ומה בנוגע ללימודים?

השתתפות בשיעורי מחול כתוספת לפעילות גופנית תורמת לשיפור היכולת האקדמית. מחקרים שנעשו בילדי בית ספר, הדגימו קשר ישיר בין מידת ההישגים האקדמיים לבין מידת הפעילות הגופנית.


מחקרים מראים כי הבנה מעמיקה יותר של המחול מאתגרת תפיסות של אינטליגנציה והישגים, ומדגישה את הכוח שיש לתנועה בקרב אנשים מכל הגילאים ומכל הרקעים. המחול יכול להחזיר הנאה ויציבות בחיי מצוקה, ולהפיג מתחים בבתי ספר שבהם קיימות אלימות ובריונות. המחול מהווה כלי מעולה לטיפול בנוער בסיכון, כמרפא צלקות ובונה יחסי אמון והדדיות.


בסקר שבוצע בלוס אנג'לס, רוב מנהלי בתי הספר אמרו שלאחר ההשתתפות בתוכנית, בה הוסיפו שיעורי מחול למערכת הלימודים, התלמידים הראו יותר קבלה של האחר ויחס מכבד לסביבה.

פאנל של חוקרים בקינסיולוגיה ורפואת ילדים ערך סקירה מקיפה של למעלה מ-850 מחקרים לגבי השפעת הפעילות הגופנית על ילדי בית ספר.

רוב המחקרים מדדו את ההשפעה של 45-30 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה 5-3 פעמים בשבוע על מספר מרכיבים: השמנה, סבולת לב ריאה, לחץ דם, צפיפות עצם, דיכאון, חרדה, תפיסה עצמית והישגים לימודיים.


בהתבסס על ראיות חזקות במספר מהקטגוריות לעיל, הפאנל המליץ על פעילות גופנית בעצימות בינונית לפחות שעה אחת ביום. בהתייחסות ספציפית להישגים לימודיים, נמצאו ראיות חזקות לתמיכה במסקנה ש"לפעילות גופנית השפעה חיובית על הזיכרון, הריכוז וההתנהגות בכיתה". בפעילות של מחול מתפתחת גם הקורדינאציה, השמיעה מוזיקאלית, יציבה נכונה ויסודות של תנועה במרחב.


מנהל המחקר טען כי "קיים מיתוס מתמשך שחינוך לאמנות מיועד רק למוכשרים ולמחוננים, אך אנו יודעים כי האמנויות תורמות לכולם, ללא קשר לנתיבים המקצועיים".

"איננו מלמדים מתמטיקה רק כדי ליצור מתמטיקאים, ואיננו מלמדים כתיבה יוצרת רק כדי ליצור את דור הסופרים הבא. אותו הדבר נכון לאמנויות. אנו מלמדים אותם ליצור אזרחים שלמים, שיכולים ליישם את הכישורים, הידע והניסיון מהיותם מעורבים באמנויות בקריירה ובחייהם". השתתפות בחוג מחול אינה מחייבת להיות רקדנית בהמשך הדרך, אלא מפתחת כישורים וחוזקות לחיים עצמם.


חשוב ללמוד מחול מגיל צעיר אך יש לעשות זאת במקום מקצועי. ללמוד לרקוד בגיל צעיר במקום חובבני יכול לגרום נזק מתמשך לחיי הילד גם בבגרותו אם לא עובדים נכון עם הגוף ואם שולחים אותו בגיל מוקדם מדי.

כשיש חוסר התאמה בין הפעילות המוצעת לילדים לבין היכולות המוטוריות, הדבר עלול להשפיע על הצד הרגשי חברתי של הילד. היום חלק מחוגי הבלט שינו את תוכניתם לחוגי טרום מחול, משום שנוכחו לדעת שהבלט לא מתאים לגילאים הצעירים מידי.


מומחים מסבירים כי הגיל הנכון ביותר מבחינת בשלות הגוף להתחיל וללמוד מחול נע סביב גיל 5-7. המיומנות התנועתית והמורכבות של התנועות באים ביתר קלות עבור הילד בגיל זה מאחר והגוף כבר מוכן ללמוד את התנועה שסביבו, הילד לומד על עצמו ועל העולם שסביבו דרך התנועה, דבר שנמשך עד גיל 10 בערך, בו מתפתחות מערכות התחושה (ראיה, שמיעה, שיווי משקל) בשילוב עם מערכת התנועה (עצמות, שרירים, מפרקים, רצועות) ויחד עם בשלות המערכות והתפתחותן עולה היכולת ללמידה מוטורית. לכן, אין כל תועלת ללמד ילד פעילות מוטורית ספציפית לפני שלב הבשלות.


שיעורי הבלט בגילאים הרכים משרים אווירה נחמדה ונינוחה על הילד ומככבים בהם דימויים של ריקוד, למשל תנועה שמאריכה את הצוואר מדומה לברבור יפיפייה עם צוואר מתוח או הליכה ועמידה יציבה כמו שומר הראש של המלכה. דרך חיקוי הדימויים הללו לילד יותר קל ללמוד תנועה והלמידה מהנה ביותר.

בהוראה של מחול לגיל הרך חשוב להקפיד למצוא מורה מוסמך ובעל ניסיון, כדי לא ליצור בעיות גופניות אצל ילדים בעקבות הוראה לא נכונה. בנות שמתחילות מוקדם מדי לעלות על אצבעות יכולות לגרום לעצמן נזק בלתי הפיך. דרישה למתיחות וגמישות שאינה תואמת גיל ודוחפת ילדים לביצועים קיצוניים, עלולה גם היא לגרום לנזקים בלתי הפיכים.


בגיל צעיר מתפתחת היציבה של הילד ולכן יש חשיבות רבה לעבוד על תנועתיות של מפרקים, חיזוק השרירים המייצבים את הגוף ושמירה על אורך השרירים. פעילויות מאוזנות החל מחיזוק קשתות כף הרגל התומכות בכל העמידה ועד לגב ולבטן יובילו ליציבה נכונה. במידה והמורה יעבוד עם הילד על מרכיב אחד יותר מהשני ייתכנו בעיות ביציבה. כלומר, תרגילי גמישות יתר יכולים להוביל להארכת שרירים על חשבון חוזק השריר. עליה על קצות האצבעות באופן רציף יכולה לגרום לקיצור שרירי הקשתות בכף הרגל ובהמשך לבעיות במפרק הברך והירך. השרירים שתומכים במפרקים אלה עדיין לא חזקים מספיק בכדי להחזיק ולייצב את הגוף.


מורה מקצועית עם ידע באנטומיה ובפיזיולוגיה של הגוף, תדע לעבוד עם הילדה בהתאם ליכולותיה הפיזיות ולא מתוך שאיפה למצוינות. בנות רבות שחולמות לרקוד ומשתתפות בחוג חובבני, מתאכזבות ופורשות מהחוג בגלל חוקים קשים וטכניקות תובעניות שאינן יכולות לעמוד בהן לאורך זמן. כשהריקוד נעשה בצורה מבוקרת והלמידה נעשית בצורה נכונה, כל אחת יכולה ללמוד לרקוד ובכל סגנון של מחול בהנאה רבה.

בהללו, בית הספר המקצועי למחול, קיים צוות מורות מקצועי ובעל ניסיון רב שנים בהדרכת ילדות ונערות בשיעורי מחול מודרני, בלט קלאסי והיפ הופ. בנוסף קיים חוג מיוחד לגיל הרך הנקרא "טרום מחול" והוא מיועד לגילאי 5 – 7, המעניק לילדות שעה של חוויה חברתית.


כמו כן בוגרות תכנית הדרכת מחול, מקבלות השתלמויות ותכנים מיוחדים להוראת הגיל הרך, כדי שתצאנה מקצועיות בתחום ותמנענה נזקים אפשריים.

אם שוכנעתם מחשיבות המחול בגיל הצעיר ואתם מחפשים שיעור לבתכם, ברמה מקצועית וחווייתית כאחד, הללו הוא הכתובת.


אבל זכרו: אף פעם לא מאוחר להתחיל ללמוד מחול. זה אפשרי בכל גיל ואף רצוי.


(בהללו מוקמת רשת טיפולים משלימים לנוער בסיכון, כמו תרפיה בתנועה, המועברים על ידי אנשי מקצוע מנוסים בתחום.)



#מחול, #חווייה, #בריאות, #גילהרך, #טרום #מחול, #פעילותפיזית, #השמנה, #עודף משקל, #לחץדם, #טרשת עורקים, #סכרת, #שומנים בדם, #כולסטרול, #נוער בסיכון, #תזונה נכונה, #יציבות, #עמוד שדרה, #חיזוק השרירים, #קאורדינציה, #יכולות מוטוריות, #הישגים לימודיים, #שמיעה מוזיקלית, #הערכה עצמית, #בטחון עצמי, #משמעת, #שיתוף פעולה.


16 views0 comments