top of page
  • תמונת הסופר/תDaniel N

להיות רקדנית – כשרון מולד או נרכש?

בס"ד


-" רציתי לרשום את הבת שלי לחוג מחול."

- "האם יש לה רקע במחול, האם היא רקדה עד עכשיו?"

- "לא למדה בכלל, אבל יש לה את זה.... היא רוקדת נפלא, בלי ללמוד בכלל!"

שיחה כזו מתקבלת כמעט בכל שבוע ב"הללו", בית ספר למחול, מאמא שטוענת שבתה מוכשרת לעניין, והיא רוצה לקדם אותה בצורה מקצועית.

השאלה המתעוררת היא, האם אכן צריך כשרון מסויים בשביל לרקוד, או שכל אחת יכולה ללמוד ולהתמקצע? מהי הדרך להיות רקדנית טובה?

תחילה ננסה להבין מהו "כשרון":

אנו נולדים עם יכולות בסיסיות, נטיות שונות, ומשיכות לתחומי עניין מסוימים, השונים מאיש לרעהו. מי שמעניין אותו ציור, הוא יתעניין בטכניקות של ציור, ירכוש ציוד מתאים, יתרגל הרבה, יקשקש הרבה, אחרת לא יהיה מוכשר בתחום, על אף הנטייה המולדת לתחום הציור. גם שחיין מקצועי אינו צריך בדווקא נתוני פתיחה פיזיים, כמו גוף אתלטי וכד', אלא יותר שעות של אימונים וחזרות.

וילמה רודולף שבתור ילדה סבלה מפוליו ושיתוק ילדים, הפכה בבגרותה, בשנות ה-60, לאשה המהירה בעולם,

גלן קנינגהם, שעבר תאונת דרכים בה נפגעו רגליו בצורה קשה, עד כדי המלצת הרופאים על כריתתן, הפך להיות שיאן העולם בריצה למרחק 1600 מ', לאחר שהוריו סרבו להישמע להמלצת הרופאים.

מוצרט, נגן על הפסנתר מאז שהיה ילד ובאיזשהו שלב התחיל עם יצירות משובחות. האם הוא היה כישרון מלידה או שהוא למד מהאנשים הנכונים, בזמנים הנכונים ובכמויות הנכונות?

פרופ' דניאל צ'מבליס טוען, שהנטייה הטבעית שלנו להסביר הצלחה של מישהו כ"כשרון המולד " שלו, גורמת למיסטיות של הצלחה ומצד שני נותנת הנחה לאלו שלא הצליחו. החשיבות היא לאיך שאנחנו תופסים את עצמינו ואת האפשרויות שלנו בעולם, והיא משפיעה על ההחלטות שנקבל ועד כמה נאמין בעצמינו. כמה פעמים צץ אצלכם איזה קול בראש בסגנון: ״אין לי כישרון מוזיקלי״, ״אין לי חוש לשפות״, ״אין לי התמצאות במרחב״ ...כמה פעמים הקול הזה השפיע על איך שהתנהלתם במציאות וכנראה מנע מכם לא מעט הזדמנויות ואפשרויות התפתחות? אנו נוטים להערכת יתר של תפקיד הכישרון המולד, הטבעי והמהיר בחיינו, ובסופו של דבר התפיסה הזו מגבילה אותנו.



הפסיכולוג הנודע אנדרס אריקסון הוא הנציג של הגישה, שבאה לנפץ את המיתוסים שתלינו בכישרונות שיש לנו או אין לנו: אנחנו לא נולדים עם כישרון, אנחנו מתהווים לתוך כישרון.

קחו כל דמות מוכרת מוצלחת בעיניכם, ותעשו עליה מחקר קצת יותר מקיף. אנחנו נתחיל להבין, שמאחורי ההצלחה שלהם עומדת עבודה רבה. שהדרך אל הפסגה כוללת בעיקר השקעה, עבודה, התמדה ומעורבות גבוהה במה שהם עשו.

אריקסון טוען, כי מי שיתאמן בצורה אינטנסיבית וידבוק בשיטות למידה יעילות, יוכל להגיע מאוד מאוד רחוק, אלא אם הוא מוגבל מהותית בצורה שכלית או גופנית. הדבר הזה נכון לשחקני שח, לספורטאים, שחקנים, רקדנים, מוזיקאים, אלופי זיכרון, זמרים ועוד.

לטענתו אין דבר כזה כישרון מוזיקלי או כישרון לשחמט מלידה. אומנם יותר קל לנו ללמוד בגיל צעיר בגלל הגמישות המוגברת של המוח, ולהפוך כך למומחה בגיל צעיר יותר, אך גם מבוגרים ואף זקנים מסוגלים להפוך למומחים על פי אריקסון. כשאנחנו מתרגלים אנחנו יוצרים קשרים חדשים בין רשתות תאים במוח שלנו. הפלסטיות, הגמישות של המוח שלנו אינה מסתיימת בגיל מסוים ומאפשרת לנו להמשיך ללמוד וליצור את הכישרון שלנו בכל שלב.

מכאן נבין, שאמנם יש הנולדים עם נטיה לריקוד, אך ככל שלא ישקיעו בתחום, כך לא יתפתחו בו, לעומת כאלה שלא נולדו "רקדניות", ויכולות להגיע רחוק עם השקעה רבה בתחום.


אז מה יעשה אותך רקדנית מקצועית?


1. השקיעי בטכניקה נכונה ומקצועית, תרגול מתמיד, אימון מס' פעמים בשבוע מביאים אותך לרמה גבוהה. מי שמחפשת הצלחה, צריכה לעזוב את אזור הנוחות ולעבוד קשה.

2 . חפשי מורות טובות: קשה להתקדם בלי מורה טובה, שמעלה את רמת הקושי והאתגר בכל שלב.

3. בחרי את המינונים הנכונים: צריך להתאמן כל יום, אך רק למשך הזמן שאת מסוגלת באמת להתמקד בו. ברגע שאנחנו שמים לב שהריכוז כבר לא עימנו, כדאי לסיים את האימון. חשובה גישה חיובית לאימון, לא כגורם מעייף ומתסכל, אלא כמנוף להצלחה, צריך לבצע תרגילים משעממים באותה גישה של חזרות להופעה, בחיות ובמוטיבציה גבוהה.

4. הקפידי על תזונה בריאה ושינה טובה, כבסיס פיזי לאימונים מוצלחים


המסקנה המרכזית שעולה כאן, היא שאחד הדברים המהותיים להתקדמות שלנו, היא ההתמדה. כדאי לנו לתת פחות חשיבות לנקודת הפתיחה, הכישרון הטבעי, ויותר להשקעה שלנו. בכל מקרה, התמדה יכולה לעזור לנו להתקדם בכל תחום שנרצה.

נכון שידרשו מאמץ והשקעה רבה יותר לאישה שנולדה ללא יכולות ונטיות בסיסיות מולדות מזו שנולדה איתם. פשוט כי מי שאוהבת את זה מתנסה מוקדם והרבה יותר ממי שלא נולדה כך. אך סופו של דבר, במבחן התוצאה, שתיהן מסוגלות להגיע לאותן תוצאות.

אצלנו, בבית ספר למחול "הללו", ניתן דגש רב להקניית טכניקה נכונה ותרגול מיטיב על ידי צוות מקצועי, שיעזור לכל אחת ובכל רמה להתקדם ממקומה ברמה הטכנית, ולהגיע להישגים משמעותיים במחול. חשוב להדגיש, שניתן להתחיל ללמוד מחול בכל גיל, מבוגרת כצעירה, מה שחשוב זו ההתמדה והתרגול המתמיד, המובילים להצלחה.

מילות מפתח: כשרון מולד, מחול, רקדנית, אימון, תרגילים, טכניקה, אריקסון, תזונה, נטיות, אתגר, מאמץ, השקעה,


351 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page